Van belastingvrijgestelde auto’s. Milieu-impact en opties om die te verminderen

Er zijn in Nederland ruim 50.000 auto’s die zijn vrijgesteld van belasting. Het gaat daarbij om taxi’s maar ook om overheidsvoertuigen zoals politieauto’s, brandweerauto’s en defensievoertuigen. Doordat voor deze auto’s geen aanschafbelasting (BPM) en wegenbelasting (MRB) hoeft te worden betaald, wordt het aantrekkelijk om te kiezen voor dieseluitvoeringen. Aangezien dieselvoertuigen beduidend meer stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan benzine- en (semi-) elektrische auto’s zijn de belastingvrijstellingen en daaruit volgende voorkeur voor dieselauto’s schadelijk voor het milieu.
In dit rapport zijn de milieueffecten en maatschappelijke kosten als gevolg van de belastingvrijstellingen in kaart gebracht en worden enkele oplossingsrichtingen voor beleid aangedragen.

Auteurs

Anco Hoen

Delft, oktober 2016

Van belastingvrijgestelde auto’s. Milieu-impact en opties om die te verminderen

Meer informatie over de studie is te verkrijgen bij Anco Hoen

Tweets van @cedelft

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11

Vacature Junior secretaresse https://t.co/4ybXcViypS #vacature #junior #secretaresse #werk #delft
24-10-2017 06:08