Economic impacts of MRV of fuel and emissions in maritime transport

In juni 2013 heeft de Europese Commissie een wetsvoorstel gelanceerd om een Europees systeem in het leven te roepen voor monitoring, rapportage en verificatie (MRV) van de CO2-emissies van grote schepen die EU-havens aandoen.

Het brandstofverbruik van schepen kan op verschillende manieren worden gemonitord. In dit rapport
worden de kosten en nauwkeurigheid van de diverse methoden geanalyseerd. Methoden met lage investeringskosten gaan over het algemeen gepaard met hogere kosten voor monitoring en rapportage. De nauwkeurigheid van de diverse methoden verschilt aanzienlijk: van ongeveer 5% voor bunkerafleveringsbonnen tot mogelijk minder dan 0,5% voor brandstofstroommeting.

Voor de potentiële milieuwinst kan dit ook gevolgen hebben. Terwijl MRV niet uit zichzelf tot verbeterde brandstofefficiëntie zal leiden, kunnen nauwkeurige gegevens over brandstofverbruik wel een basis verschaffen voor effectieve acties in die richting. Dat minder nauwkeurige methoden tot efficiëntieverbeteringen zullen leiden is immers onwaarschijnlijk.

Auteurs

Jasper Faber
Dagmar Nelissen

Delft, januari 2014

Economic impacts of MRV of fuel and emissions in maritime transport

 

Tweets van @cedelft

Press release - Strong EU-post-2020 CO2 regulations for cars and vans beneficial https://t.co/SyRhBQVHTR
21-11-2017 14:44

Column Frans Rooijers - Overdag, als niemand thuis is, schijnt de zon. "Frictie tussen zomer en winter" op Energiep… https://t.co/hxYYdo4JDG
15-11-2017 10:11

Rapport - Energiebesparing in verkeer en vervoer: factsheets ten behoeve van de Nationale Energieverkenning 2017 https://t.co/fW2zzVRkQp
25-10-2017 14:28

Rapport - #Biobased #plastics in a #circular #economy. Policy suggestions for biobased and biobased biodegradable p… https://t.co/nL8CksIC6F
25-10-2017 14:11

Vacature Junior secretaresse https://t.co/4ybXcViypS #vacature #junior #secretaresse #werk #delft
24-10-2017 06:08